Rekonstrukcja

Leonardo da Vinci był mistrzem w budowaniu bryły i przestrzeni, co jest podstawą przy jakichkolwiek próbach tworzenia kopii lub rekonstrukcji jego dzieł.

Fresk u jemu współczesnych wywoływał zachwyt kolorów i iluzji przestrzeni. Żadna z dotychczasowych kopii fresku bez względu na twórcę nie wywołuje takich reakcji.

Podstawowym błędem było obcinanie obrazu w dowolny sposób. Kompozycja oryginału została tak zaprojektowana aby ten efekt przestrzeni był maksymalny, istotną rolę pełni belka stropowa zamykająca przestrzeń sali i oddzielająca pozostałą część fresku od herbarza oraz mistrzowskie posługiwanie się grą kontrastu i światłocienia.

Praca nad tą rekonstrukcją zaczęła się w 2017 roku od zbierania materiałów. Od 2018 nastąpiło fizyczne rozpoczęcie prac. Nadrukowanie na ścianie pełnowymiarowego obrazu, co jest obecnie możliwe z zastosowaniem urządzeń typu wall printer, nic by nie dało z uwagi na nieczytelność większości powierzchni. Jedyna możliwość to przetwarzanie tego obrazu za pomocą komputera w programie graficznym. W dużym uproszczeniu można powiedzieć że przyjęta metoda rekonstrukcji zapewnia najwierniejsze odwzorowanie kolorów  i kształtów, ale niestety jest mozolna i długotrwała  stąd prace trwają od trzech lat i jeszcze potrzebne są 2 lata do ukończenia. Wszelkie fragmenty i przykłady rekonstrukcji prezentowane na stronie są chronione prawami autorskimi.

Wszystkie prezentowane tutaj detale widzisz po raz pierwszy, do tej pory nie były one znane.

  •  Gobeliny na bocznych ścianach są misternie zdobione i każdy z nich jest inny, prezentowany po prawej stronie jak pierwszy pokazuje precyzję i wyrafinowane zdobnictwo Leonarda.
  • Belka stropowa jak dotąd przez nikogo nie była odtworzona.
  • Realizm i malarskość lewego wieńca prezentowany poniżej.
  • Trzos z monetami trzymany przez Judasza oprócz gry światła i cienia odbija się w srebrnym talerzu.
  • Dłoń Jezusa precyzyjnie namalowana tworzy grę cieni ponieważ oświetlenie pada z lewej strony z kilku okien.
  • Nogi stołu były rożnie malowane ale tak naprawdę wyglądają.
  • Portal drzwi nad Jezusem okazał się zdobiony typowo dla tamtego okresu z potrójnym pilastrami i półkolistym tympanonem

Herbarz  jest fascynujący , poniżej fragment motywu roślinnego w trakcie rekonstrukcji

 

Powyższy obraz pokazuje więcej zrekonstruowanych szczegółów, wykonane są wszystkie ornamenty belki, rozpoczęta rekonstrukcja: tylnej ściany, fragmenty prawego stołka i kilka innych elementów.

Po ukończeniu rekonstrukcji planowana jest wystawa, na której w rzeczywistych wymiarach będzie pokazany stan rzeczywisty oraz obok lub na przeciwległej ścianie rekonstrukcja.  Dlatego z wiadomych przyczyn nie będą tu pokazane całe postaci lub elementy otoczenia jedynie ich fragmenty prezentujące postęp prac.

 

Poniżej kolejna odsłona prac nad rekonstrukcją pokazująca że otoczenie wcale nie było tak mroczne jak prezentują to kopie z XV w

Poniżej pokazane są szczegóły dwóch fragmentów pracy nad rekonstrukcją kolejno:

– stan aktualny,

– naniesienia rzeczywistych kolorów i kształtów na szarym tle,

– połączone naniesienia z tłem oryginału.

Kolejny fragment, tym razem portal. Podobnie jak gobeliny na ścianie, po raz pierwszy prezentuję jak rzeczywiście wyglądał portal drzwi i zarys postaci Jezusa namalowanych przez Leonarda da Vinci